Należy upewnić się, że posiadasz wszystkie prawa własności intelektualnej (takie jak patenty, znaki towarowe czy prawa autorskie) niezbędne do wystawiania ofert swoich produktów na terenie UE lub do ich transgranicznej sprzedaży w UE. Może być konieczne posiadanie zgody właściciela marki na sprzedaż jego produktów w danym państwie członkowskim UE w celu uniknięcia naruszenia praw własności intelektualnej (jak np. przypadku, gdy licencja na własność intelektualną jest ważna tylko w danym kraju). W szczególności produkty nie mogą być podrobione lub pochodzić z nielegalnego importu równoległego.
Należy przeanalizować informacje dotyczące prawa regulującego kwestię własności intelektualnej w każdym kraju, w którym chcesz wystawić oferty swoich produktów, ponieważ Twoje prawa do własności intelektualnej mogą obowiązywać tylko w danym kraju.
Ponadto możesz chcieć chronić swoją włąsną własność intelektualną w UE.
Wielka Brytania | Intellectual Property Office (IPO) | Angielski |
Niemcy | GRUR | Niemiecki |
Niemiecki Urząd Patentów i Znaków Handlowych | Angielski | |
Francja | INPI | Francuski |
Włochy | Ufficio Italiano Brevetti e Marchi | Włoski |
Hiszpania | Propiedad Intelectual | Hiszpański |
Holandia | Holenderska Agencja Przedsiębiorstw | Angielski |
Szwecja | PRV | Angielski |
Polska | Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej | Polski |
Podczas importu towarów do Unii Europejskiej (UE) należy przestrzegać przepisów prawa celnego UE, a także ustaw i przepisów wykonawczych obowiązujących w kraju importu. Pamiętaj, że nie jesteś upoważniony do importu towarów w imieniu Amazon EU S.à r.l. ani żadnej innej spółki zależnej lub stowarzyszonej z Amazon (ogólnie określanych jako „Amazon” i „nazwa Amazon”) ani do odwoływania się do Amazon w dowolnym miejscu dokumentacji wysyłkowej. W przeciwnym razie przesyłki mogą zostać zwrócone do ich pochodzenia, porzucone lub zutylizowane na Twój koszt, według uznania przewoźnika lub spedytora przewożącego towary.
Aby uzyskać dodatkowe informacje, przeczytaj artykuł: Podatki i opłaty celne, Unia Europejska
Przepisy dotyczące importu mogą się różnić w poszczególnych krajach UE i zależą od wybranego sposobu wysyłki. Dlatego należy zdecydowanie rozważyć zatrudnienie dostawcy logistycznego, takiego jak agent celny lub spedytor, aby zrealizować proces importu dla swojej firmy i zrozumieć wszystkie obowiązujące wymogi.
Gdy towar jest gotowy do wysłania z Twojego zakładu, tudzież z zakładu producenta lub dystrybutora, nadawca przygotowuje fakturę handlową. Konieczne jest, aby faktura handlowa była dokładna, aby uniknąć opóźnień w rozliczaniu ceł. Na fakturze handlowej, przy imporcie towarów do kraju UE, należy zamieścić następujące informacje:
Przykład pola „Wyślij do/Dostarcz do” | Przykład pola „Importer towarów ujętych w deklaracji” |
---|---|
[Nazwa prawna sprzedawcy] na adres FBA 1401 Rue du Champ Rouge 45770 Saran, Francja |
[Nazwa prawna sprzedawcy] lub [nazwa prawna przedstawiciela sprzedawcy] 1234 Rue de Lyon 9876 Paryż, Francja EORI: XY123456789 ID VAT: YX87654321 |
Zwróć uwagę na różnice w adresach. Adres „Dostarcz do” obejmuje centrum logistyczne Amazon, natomiast adres „Importer towarów ujętych w deklaracji” odnosi się do adresu siedziby sprzedawcy lub przedstawiciela sprzedawcy.
Mogą być również wymagane dodatkowe informacje. Wymagania te mogą ulec zmianie. Twoim obowiązkiem jest ustalenie i spełnienie wymogów importowych.
W zależności od rodzaju importowanych produktów mogą być wymagane dodatkowe certyfikaty i licencje. Mogą one obejmować Deklarację Zgodności, raporty z badań lub certyfikaty skóry.
Należy pamiętać, że powyższe wymagania dotyczące dokumentów stanowią uzupełnienie wymagań dotyczących dokumentów generowanych przez system określonych w procedurze tworzenia dostawy.
Skontaktuj się z dostawcą usług logistycznych lub agentem celnym, aby upewnić się, że posiadasz kompletną dokumentację potrzebną do importu do kraju docelowego UE.
Centra logistyczne Amazon mają wymagania dotyczące dostaw, które otrzymują, w tym wymagania dotyczące wielkości palet i rodzaju samochodu ciężarowego, który może dostarczać do centrum logistycznego. Strona Wyślij zapasy FBA do Amazon zawiera informacje potrzebne do przygotowania przesyłki do centrum logistycznego Amazon. Zwrócenie uwagi na te wymagania i najlepsze praktyki pomoże uniknąć opóźnień w dostarczeniu do centrum logistycznego i w ręce klientów.
Korzystanie z usług pocztowych, takich jak China Post, Royal Mail, Parcelforce i Deutsche Post w celu wysyłania dostaw do centrów logistycznych Amazon nie jest zalecane. Usługi pocztowe mogą mieć inne wymogi dotyczące importerów towarów ujętych w deklaracji niż w przypadku dostaw towarowych lub ekspresowych przewoźników. Istnieje możliwość, że korzystając z usług pocztowych do dostarczenia towarów, nie będziesz mieć możliwości dostarczenia ich do centrum logistycznego Amazon jako IOR. Jeśli rozważasz usługę pocztową jako opcję dostawy, należy rozważyć wysłanie przesyłki na adres swojego przedstawiciela w kraju importu, a po dostarczeniu przesyłki przesłać towar na adres centrum logistycznego Amazon. Przed dostawą możesz sprawdzić, czy w przypadku korzystania z usługi pocztowej Twoja firma lub jej przedstawiciel może być importerem towarów ujętych w deklaracji.
Aby uzyskać dodatkowe informacje dotyczące importu i eksportu FBA, przeczytaj stronę Importowanie i eksportowanie zapasów.
VAT w Unii Europejskiej jest podatkiem konsumpcyjnym naliczanym od wartości dodanej do towarów i usług. Odnosi się on do towarów i usług, które są kupowane i sprzedawane do użytku lub konsumpcji we Wspólnocie Europejskiej. Zatem towary sprzedawane na eksport lub usługi sprzedawane klientom za granicą nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Import do Unii Europejskiej (UE) podlega opodatkowaniu.
Podatek od wartości dodanej to:
Dowiedz się więcej o podatku od wartości dodanej (VAT)
Handlowcy zarejestrowani jako płatnicy VAT otrzymują numer VAT i muszą wykazywać podatek VAT pobrany od klientów na fakturach. W ten sposób klient, jeśli jest zarejestrowanym przedsiębiorcą, wie z kolei, ile może odliczyć, a konsument wie, ile podatku zapłacił od produktu końcowego.
Biorąc pod uwagę, że prawo UE wymaga jedynie, aby standardowa stawka VAT wynosiła co najmniej 15%, a obniżona stawka co najmniej 5%, faktycznie stosowane stawki różnią się w poszczególnych państwach członkowskich i w odniesieniu do poszczególnych rodzajów produktów. Ponadto niektóre państwa członkowskie zachowały odrębne przepisy w określonych obszarach.
Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji na temat aktualnych stawek VAT dla określonego produktu w danym państwie członkowskim jest organ VAT tego kraju.
Sprzedając produkty do UE lub z jednego państwa członkowskiego UE do drugiego, należy pamiętać, że stawka podatkowa może być różna w zależności od kraju. Jeśli przeniesiesz własne towary z jednego kraju UE do innego lub jeśli FBA przeniesie Twoje towary z centrum logistycznego do innego kraju, w którym przechowywane były Twoje produkty, przeniesienie może być również traktowane jako transakcja podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Odpowiadasz za wypełnienie wszelkich obowiązujących zobowiązań z tytułu podatku VAT, w tym zobowiązań z tytułu podatku VAT na rynku, gdzie zlokalizowana jest Twoja witryna internetowa Amazon, w kraju, do którego dostarczasz lub wysyłasz swoje produkty, lub w innych krajach.
Jeśli importujesz produkty do Unii Europejskiej, możesz podlegać obowiązkowi zapłaty podatku VAT w momencie wprowadzenia towarów do Europy i w kraju docelowym, do którego wysyłasz towar. Podatek VAT jest zwykle płacony przez zgłaszającego w państwie członkowskim, do którego towar jest importowany. Odpowiadasz za podatek VAT od importu w momencie dostawy towaru, chyba że zawarłeś(-aś) umowę ze swoim dostawcą, według której podatek VAT od importu będzie uwzględniony w cenie towarów, a dostawca wywiązał się z tego zobowiązania poprzez dokonanie płatności na rzecz właściwego organu podatkowego.
Jeśli jesteś firmą niemającą siedziby w UE i wysyłasz swoje produkty z kraju nienależącego do UE bezpośrednio do klienta w kraju UE lub wysyłasz swoje produkty do unijnego centrum logistycznego, skontaktuj się z doradcą podatkowym, aby określić ewentualne zobowiązania związane z importem i podatkiem VAT.
Towary sprzedawane na eksport klientom spoza UE nie będą podlegały unijnemu podatkowi VAT, jednak mogą podlegać lokalnym przepisom dotyczącym podatku VAT.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej.
Kiedy sprzedajesz swoje produkty w UE, konieczne może być naliczenie podatku VAT. Konieczne może być złożenie wniosku o numer identyfikacji podatkowej płatnika VAT, złożenie deklaracji VAT i zapłacenie podatku VAT pobranego od klientów organom podatkowym.
W większości krajów UE możesz zarejestrować się online na stronie internetowej organu podatkowego w kraju, w którym chcesz się zarejestrować. Większość wspomnianych stron internetowych zawiera informacje o podatku VAT w języku angielskim. Na stronie internetowej zazwyczaj znajduje się formularz online do rejestracji lub formularz PDF, który można pobrać, aby wypełnić i odesłać pocztą. Jeśli nie ma opcji rejestracji online, możesz dowiedzieć się, gdzie się zarejestrować, aby uzyskać numer VAT. Po złożeniu wniosku o nadanie numeru VAT możesz również otrzymać formularze do podpisania i odesłania pocztą tradycyjną.
Rejestracja jako płatnik VAT może prowadzić do szeregu powiązanych wymogów zgodności, w tym do konieczności składania deklaracji i wystawiania faktur VAT.
Rejestracja jako płatnik VAT może być wymagana w zależności od poziomu sprzedaży, jak również miejsca przechowywania zapasów. Warto skonsultować się z doradcami podatkowymi w sprawie wymogów dotyczących rejestracji jako płatnik VAT w oparciu o Twoje indywidualne konfiguracje sprzedawcy.
Kiedy sprzedajesz produkty klientom ze swoich zapasów przechowywanych w UE, konieczne może być złożenie deklaracji VAT w kraju, z którego wysyłasz swoje produkty. Konieczne może być również złożenie deklaracji VAT w kraju, do którego wysyłasz swoje produkty (jeśli przekroczysz próg dla tak zwanej „sprzedaży na odległość”).
Sprzedaż na odległość odbywa się wtedy, gdy sprzedajesz towary z jednego kraju UE klientom w innym kraju UE, gdzie, ogólnie rzecz biorąc, klienci ci są osobami prywatnymi nieprowadzącymi jakiejkolwiek działalności gospodarczej do celów VAT.
„Próg sprzedaży na odległość” to wartość wyrażona w euro ustalona przez każdy kraj w UE. Jeśli sprzedaż, którą wysyłasz z jednego kraju do innego, jest większa niż próg ustalony w tym kraju, musisz zarejestrować się w tym kraju jako płatnik VAT. Jesteś wtedy odpowiedzialny za zgłaszanie, pobieranie i płacenie podatku VAT w tym kraju.
Należy pamiętać, że próg sprzedaży na odległość nie stanowi łącznej sumy wszystkich sprzedaży w całej UE. W każdym kraju UE obowiązuje próg sprzedaży na odległość, a progi te różnią się w zależności od kraju. Skonsultuj się z organem podatkowym kraju, w którym chcesz sprzedawać swoje produkty, aby dowiedzieć się, jaki jest próg sprzedaży na odległość.
W wielu krajach UE klienci oczekują faktury VAT. Przepisy dotyczące podatku VAT w kraju, w którym znajduje się klient, mogą wymagać dostarczenia faktury VAT, a oczekiwania klientów zazwyczaj wykraczają poza prawo. Na przykład w Niemczech i we Włoszech klienci często oczekują faktury za towary o wysokiej wartości.
Od dnia 1 stycznia 2019 r. operatorzy rynku internetowego mogą wspólnie ponieść odpowiedzialność za niezapłacony podatek VAT wygenerowany przez sprzedawców prowadzących sprzedaż rynku i realizujących zlecenia z lub do Niemiec, jeżeli:
Jeśli realizujesz zamówienia z lub do Niemiec, musisz (i) zarejestrować się jako płatnik VAT w Niemczech, uzyskując ważny identyfikator podatkowy („Steuernummer”), (ii) złożyć wniosek o wydanie niemieckiego zaświadczenia podatkowego oraz (iii) przesłać kopię zaświadczenia podatkowego do Seller Central, chyba że zastosowanie ma jedno z następujących zwolnień z podatku VAT w przypadku wysyłania towarów wyłącznie bezpośrednio z:
Jeśli nie dostarczysz firmie Amazon zaświadczenia podatkowego lub deklaracji podatkowej, stracisz możliwość prowadzenia sprzedaży w serwisie Amazon.de, korzystania z usług FBA w Niemczech (w tym programów PAN-EU i CEE FBA) ani wysyłać zamówień klientom w Niemczech. Masz 30 dni na usunięcie zapasów z niemieckich centrów logistycznych, po czym wszelkie pozostałe zapasy zostaną usunięte na Twój koszt bez wcześniejszego zawiadomienia.
Możesz uzyskać ponowne uprawnienia do sprzedaży, przesyłając kopię zaświadczenia podatkowego lub deklaracji podatkowej. Po przesłaniu zaświadczenia podatkowego lub deklaracji podatkowej Amazon przeprowadzi kontrolę ważności i zwróci się do Ciebie w przypadku, gdy wymagane będą dodatkowe informacje; proces ten może potrwać do pięciu dni roboczych.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących zobowiązań podatkowych należy skontaktować się z doradcą podatkowym lub z niemieckimi organami podatkowymi.
Europa | Podatki i opłaty celne, Unia Europejska | Angielski |
Wielka Brytania | Import i zakupy z zagranicy: płacenie i odzyskiwanie podatku VAT | Angielski |
Niemcy | Federalne Ministerstwo Finansów | Angielski |
Francja | Przedsiębiorstwa zagraniczne: Twoje zobowiązania podatkowe we Francji | Angielski |
Włochy | Agenzia Entrate | Włoski |
Hiszpania | Agencia Tributaria | Hiszpański |
Holandia | Belastingdienst | Holenderski |
Szwecja | Skatteverket | Szwedzki |
Polska | Ministerstwo Finansów — Portal Podatkowy | Polski |
Właściciel praw własności intelektualnej (w szczególności właściciele znaków towarowych, posiadacze praw autorskich i ich licencjobiorcy) może zabronić Ci importu lub sprzedaży swoich towarów na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), jeśli zostały one przez Ciebie pozyskane poza EOG.
Zakaz ten obowiązuje nawet wtedy, gdy właściciel praw dystrybuuje ten sam typ produktu w EOG lub nie prowadzi dystrybucji w EOG, o ile posiada on prawo własności intelektualnej w EOG. W związku z tym, jeśli zamierzasz umieścić w swojej ofercie np. markowe produkty lub produkty multimedialne, które pozyskujesz spoza tego regionu, na rynkach Amazon w UE, zasięgnij fachowej porady prawnej i upewnij się, że właściciel praw nie jest przeciwny takiej formie importu równoległego. W przeciwnym Amazon może zostać poproszony przez właściciela praw o usunięcie Twoich ofert z rynku Amazon w UE w związku z naruszeniem praw własności intelektualnej. Powtarzające się przypadki naruszeń praw własności intelektualnej wpłyną również na możliwość kontynuowania sprzedaży na Amazon.
Równoległy przywóz towarów pochodzących poza EOG w celu sprzedaży w EOG za zgodą właściciela praw może wciąż wpływać na zadowolenie klienta, jeżeli produkt spoza EOG w jakikolwiek sposób różni się od wersji EOG (np. w kwestii opakowania, gwarancji, wariantu produktu). Aby uniknąć negatywnych opinii klientów, zadbaj o właściwy opis produktu.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem: Ważne informacje dla sprzedawców międzynarodowych.
Znak „CE” jest obowiązkowym znakiem zgodności na wielu produktach (takich jak sprzęt niskiego napięcia, urządzenia medyczne, zabawki, środki ochrony osobistej i inne). Umieszczając oznakowanie „CE”, producent oświadcza, że produkt jest zgodny z wymaganiami obowiązujących dyrektyw Unii Europejskiej.
W Unii Europejskiej istnieje wiele innych znaków i etykiet (np. dotyczących tekstyliów, produktów mających kontakt z żywnością, recyklingu itd.), których umieszczenie na produktach lub opakowaniach może być od Ciebie wymagane. Często etykietowanie produktów jest wymagane w języku państwa członkowskiego UE, w którym jest sprzedawany produkt.
UE | Normy UE i oznakowanie CE | Angielski |
Oznakowanie zgodności CE | Angielski | |
Wprowadzanie produktów do obrotu — oznakowanie zgodności CE | Angielski | |
Wielka Brytania | Dyrektywy Komisji Europejskiej dotyczące produktów | Angielski |
Niemcy | IXPOS: Niemiecki Portal Biznesowy | Angielski |
Francja | Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes | Francuski |
Włochy | Oznakowanie CE | Włoski |
Hiszpania | Marcado-CE | Hiszpański |
Holandia | Holenderska Agencja Przedsiębiorstw — oznakowanie CE dla produktów konsumenckich i profesjonalnych | Angielski |
Szwecja | Verksamt — Bezpieczeństwo produktu i oznakowanie CE | Angielski |
Polska | UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) | Angielski |
REACH jest europejskim rozporządzeniem w sprawie chemikaliów i ich bezpiecznego stosowania. Dotyczy ono rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów. Zgodnie z rozporządzeniem REACH jedną z czynności, do których mogą być zobowiązani producenci i importerzy, jest zebranie określonych informacji na temat właściwości substancji chemicznych w swoich produktach oraz rejestracja tych informacji w centralnej bazie danych prowadzonej przez Europejską Agencję Chemikaliów (ECHA).
Oprócz rozporządzenia REACH Twoje produkty mogą być objęte rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji, etykietowania i pakowania substancji i mieszanin (rozporządzenie CLP). Rozporządzenie CLP zawiera kryteria klasyfikacji i zasady etykietowania uzgodnione na poziomie Organizacji Narodów Zjednoczonych, tzw. Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS). GHS opiera się na zasadzie, że te same zagrożenia powinny być opisane i oznakowane w ten sam sposób na całym świecie.
Europa | Chemikalia są wszędzie | Angielski |
Europejska Agencja Chemikaliów | Angielski | |
Niemcy | Niemiecki dział pomocy technicznej REACH-CLP | Angielski |
Chemikalien | Niemiecki | |
Francja | REACH: Ministère de l'Ecologie, du Développement Durable et de l'Energie | Francuski |
Włochy | REACH: Ministero dell'Ambiente | Włoski |
Hiszpania | REACH-CLP | Hiszpański |
Holandia | Holandia Agencja Przedsiębiorstw — REACH | Angielski |
Szwecja | REACH | Angielski |
Polska | REACH PL | Polski |
Jeśli sprzedajesz sprzęt elektryczny lub elektroniczny, możesz podlegać przepisom UE dotyczącym ograniczeń stosowania niebezpiecznych substancji (RoHS) i/lub zbierania i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).
Niektóre wymagania dyrektywy WEEE, którym możesz podlegać:
UE | Przekształcenie dyrektywy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego | Angielski |
Wielka Brytania | Sprzęt elektryczny i elektroniczny (EEE) | Angielski |
Niemcy | Rejestr Stiftung Elektro-Altgeräte | Niemiecki |
Francja | DEEE: Ministère de l'Ecologie, du Développement Durable et de l'Energie | Francuski |
Włochy | Centro Di Coordinamento RAEE | Włoski |
Hiszpania | Registro de aparatos eléctricos y electrónicos | Hiszpański |
Holandia | Krajowy Rejestr EEE | Angielski |
Szwecja | Naturvardsverket | Szwedzki |
Polska | Główny Inspektorat Ochrony Środowiska | Polski |
Jeśli sprzedajesz baterie lub produkty zawierające baterie, możesz podlegać dyrektywie w sprawie baterii. Dyrektywa w sprawie baterii nakłada szczególne obowiązki na producentów i dystrybutorów baterii.
Niektóre wymagania, którym możesz podlegać:
UE | Komisja Europejska: Baterie | Angielski |
Wielka Brytania | Agencja Ochrony Środowiska: Baterie | Angielski |
Niemcy | Bundesumweltamt Battg-melderegister | Niemiecki |
Francja | Filières de responsabilité élargie du producteur (REP) | Francuski |
Włochy | Ministero dell'Ambiente | Włoski |
Hiszpania | Registro de pilas y acumuladores | Hiszpański |
Holandia | Holandia Enterprise Agency — Odbiór baterii i akumulatorów | Angielski |
Szwecja | Naturvardsverket — Odpowiedzialność producenta za baterie | Angielski |
Polska | Biznes.gov.pl — Obowiązki Sprzedawcy baterii i akumulatorów | Polski |
Pakowane produkty, które sprzedajesz w UE, muszą być zgodne z europejskimi przepisami dotyczącymi opakowań i odpadów opakowaniowych.
Niektóre wymagania, którym możesz podlegać:
UE | Opakowania i odpady opakowaniowe | Angielski |
Wielka Brytania | Odpowiedzialność producenta | Angielski |
Niemcy | Abfall | Ressourcen | Niemiecki |
Przepisy importowe IXPOS | Angielski | |
Francja | Les emballages | Francuski |
Włochy | Ministero dell'Ambiente | Włoski |
Hiszpania | Zarządzanie opakowaniami | Angielski |
Holandia | Holenderska Agencja Przedsiębiorstw — Opakowania | Angielski |
Szwecja | Naturvardsverket — Odpowiedzialność producenta za opakowania i papier gazetowy | Angielski |
Kraje w Europie używają różnych typów wtyczek, na przykład Wielka Brytania stosuje 3-stykową wtyczkę prostokątną, a Europa kontynentalna — 2-stykową okrągłą wtyczkę. Ponadto produkty importowane do UE mogą działać na innym napięciu.
Upewnij się, że przestrzegasz przepisów dotyczących wtyczek i napięcia w każdym państwie członkowskim UE, w którym wystawiasz oferty swoich produktów. Twoi klienci powinni mieć możliwość bezpiecznego korzystania z Twoich produktów. Aby uzyskać więcej informacji na temat tego, jakie wtyczki i gniazda są akceptowane w unijnych centrach logistycznych, odwiedź stronę pomocy Wymagania dotyczące urządzeń elektrycznych: wtyczki i gniazda.
Europa | Gniazdka elektryczne i wtyczki zasilacza — podsumowanie dla różnych krajów | Angielski |
Wielka Brytania | DTI: NORMY PRODUKTOWE | Angielski |
Francja | Legifrance — Retour à l'accueil | Francuski |
Niemcy | IEC — Stecker & Steckdosen | Angielski |
Verordnung über die Bereitstellung elektrischer Betriebsmittel zur Verwendung innerhalb bestimmter Spannungsgrenzen auf dem Markt (1.ProdSV) | Niemiecki | |
Włochy | Testata MSE | Włoski |
Hiszpania | Produkt do pomiaru laserowego | Hiszpański |
Europejska dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa zabawek wymaga między innymi, aby możliwe było używanie zabawki bez zagrożenia dla zdrowia lub bezpieczeństwa podczas przewidywalnego i normalnego okresu użytkowania zabawki. Może być również wymagane umieszczenie ostrzeżeń na produktach, które określają odpowiednie warunki i ograniczenia użytkowania.
Europa | Bezpieczeństwo zabawek | Angielski |
Wielka Brytania | Bezpieczeństwo zabawek DTI | Angielski |
Niemcy | BMEL — Bezpieczeństwo produktów | Angielski |
Sicheres Spielzeug | Niemiecki | |
Francja | La sécurité des jouets | Francuski |
Włochy | Rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia w sprawie zabawek | Włoski |
Hiszpania | La Asociación Española de Fabricantes de Juguetes (AEFJ) | Hiszpański |
Szwecja | Konsumentverket — Ustawy i przepisy dotyczące zabawek | Szwedzki |
Polska | Biznes.gov.pl — Oznakowanie zabawek | Polski |
Urządzenia medyczne obejmują od prostych produktów, takich jak bandaże, po najbardziej wyrafinowane produkty podtrzymujące życie. Jeśli sprzedawany przez Ciebie produkt jest uważany za wyrób medyczny, może podlegać europejskiej dyrektywie w sprawie wyrobów medycznych. Dyrektywa wymaga między innymi, aby wyroby medyczne nie zagrażały bezpieczeństwu i zdrowiu pacjentów, użytkowników i innych osób, gdy są prawidłowo wszczepione, utrzymywane i używane.
Europa | Streszczenia prawodawstwa europejskiego | Angielski |
Urządzenia medyczne | Angielski | |
Wielka Brytania | Opieka zdrowotna i medycyna: międzynarodowe przepisy handlowe | Angielski |
Niemcy | BFARM — Urządzenia medyczne | Angielski |
Francja | ANSM: dispositifs médicaux | Francuski |
Włochy | Informazioni generali sugli avvisi di sicurezza — FSN (Komunikat o bezpieczeństwie) | Włoski |
Hiszpania | AEMPS — Wyroby medyczne | Hiszpański |
Holandia | Holenderska Agencja Przedsiębiorstw — Urządzenia medyczne | Angielski |
Szwecja | Lakemedelsverket — Szwedzka Agencja Produktów Medycznych | Angielski |
Polska | Ministerstwo Zdrowia — Wyroby medyczne | Polski |
Produkty farmaceutyczne i kosmetyki podlegają różnym przepisom w Europie, w tym specjalnym wymaganiom dotyczącym etykietowania i pakowania. Przepisy są tylko częściowo zharmonizowane. Na przykład produkt może być sprzedawany bez recepty w niektórych państwach członkowskich Unii Europejskiej, podczas gdy w innych może być sprzedawany legalnie tylko w aptekach.
Europa | Produkty farmaceutyczne i kosmetyczne | Angielski |
Kosmetyki | Angielski | |
Wielka Brytania | Regulacja leków i wyrobów medycznych | Angielski |
Niemcy | BFARM — Produkty lecznicze | Angielski |
Bundesministerium für Gesundheit — Arzneimitteldaten Zentral und Transparent | Niemiecki | |
Francja | ANSM: produits cosmétiques | Francuski |
ANSM: medicaments | Francuski | |
Włochy | Informazioni generali sugli avvisi di sicurezza — FSN (Komunikat o bezpieczeństwie) | Włoski |
Hiszpania | Plan de Calidad para el Sistema Nacional de Salud | Hiszpański |
Holandia |
Holenderska Agencja Enterprise — Produkcja lub sprzedaż produktów kosmetycznych Holenderska Agencja Przedsiębiorstw — Sprzedaż środków zaradczych bez recepty |
Angielski |
Szwecja | Lakemedelsverket — Szwedzka Agencja Produktów Medycznych | Angielski |
Polska | Polski |
Żywność i produkty spożywcze podlegają wielu przepisom w Europie. Europejskie przepisy dotyczące żywności mają w szczególności na celu ustanowienie norm wysokiej jakości w zakresie higieny żywności i produktów spożywczych, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin oraz zapobiegania ryzyku skażenia substancjami zewnętrznymi.
Europejskie przepisy dotyczące żywności obejmują między innymi następujące kwestie:
Więcej informacji można znaleźć pod następującymi linkami:
Europa | Europa: Bezpieczeństwo żywności | Angielski |
Europa: Zdrowie i konsumenci — Żywność | Angielski | |
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności | Angielski | |
Wielka Brytania | Agencja Norm Żywności | Angielski |
Niemcy | FMFA — Żywność | Angielski |
BLL — Kennzeichnung | Niemiecki | |
Francja | ANSES | Francuski |
DGCCRF | Francuski | |
Włochy | Alimenti | Włoski |
Hiszpania | Alimentación | Hiszpański |
Holandia | Holenderski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i Produktów | Angielski |
Szwecja | Livsmedelsverket — Szwedzka Agencja Żywności | Angielski |
Polska | Główny Inspektorat Sanitarny — Bezpieczeństwo żywności | Polski |
Należy pamiętać, że prawa konsumenta zostały opisane wyłącznie w celach poglądowych i nie stanowią żadnej porady prawnej ani żadnych zobowiązań umownych, które mogłeś(-aś) zawrzeć z firmą Amazon lub bezpośrednio z konsumentem.
Aby dowiedzieć się więcej o zasadach mających zastosowanie do międzynarodowych Sprzedawców, zapoznaj się z Globalnymi Zasadami Sprzedawcy Międzynarodowego tutaj.
Z pewnymi wyjątkami konsumenci w Unii Europejskiej mają prawo do anulowania zakupu produktu zakupionego online w terminie 14 dni od odbioru ostatniej pozycji zamówienia, jeśli zakupili zbiorczo wiele rzeczy, które zostały dostarczone osobno. Nawet jeśli nie wystąpił błąd z Twojej strony, Twoim obowiązkiem jest zwrócenie produktu i kosztów wysyłki. Zwrot wszystkich kosztów może nie być konieczny, jeśli został spełniony jest jeden z poniższych warunków:
Na przykład powinieneś/powinnaś zwrócić normalny koszt wysłania towaru do klienta, ale nie dodatkowy koszt usług wybranych przez klienta, takich jak przyspieszona dostawa czy pakowanie prezentów. Podobnie, jeśli wyraźnie poinformujesz klienta, nie musisz ponosić kosztu zwrotu produktu do Ciebie.
Pamiętaj, że te prawa konsumenta stanowią uzupełnienie wszelkich praw do zwrotu wynikających z umowy, którą mogłeś(-aś) zawrzeć z firmą Amazon (np. 30-dniowa gwarancja zwrotu) lub bezpośrednio z klientem.
Europa | Dyrektywa w sprawie praw konsumentów | Angielski |
Wielka Brytania | Sprzedaż online i na odległość dla biznesu w Wielkiej Brytanii | Angielski |
Niemcy | Verbraucherportal | Niemiecki |
Francja | Loi consommation : e-commerce | Francuski |
Achat à distance: droit de rétractation du consommateur | ||
Włochy | Dekalog dotyczący praw konsumenta | Włoski |
Materiały informacyjne dotyczące praw konsumenta | ||
Hiszpania | Derechos básicos de los consumidores | Hiszpański |
Holandia | Consumentenbond | Holenderski |
Szwecja | Konsumentverket | Szwedzki |
Polska | UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) | Polski |
Zgodnie z przepisami UE dotyczącymi ochrony konsumentów sprzedawca produktu ma zasadniczo obowiązek oferować dwuletnią gwarancję prawną przy sprzedaży na terenie UE (z wyjątkiem niektórych krajów UE, w tym Hiszpanii i Szwecji, w których obowiązuje wydłużona, trzyletnia gwarancja prawna, oraz innych państw, na przykład Zjednoczonego Królestwa, w których okres gwarancji może być dłuższy). Oznacza to, że we właściwym dla danego kraju okresie obowiązywania gwarancji prawnej obliczonym na podstawie daty dostawy produktu masz obowiązek naprawić produkt, wymienić go, obniżyć jego cenę lub zwrócić za niego pieniądze, jeżeli okaże się, że jest on wadliwy lub w inny sposób niezgodny z umową sprzedaży zawartą z konsumentem. Każda wada (lub niezgodność) ujawniona, w zależności od przepisów lokalnych, w ciągu jednego roku lub dwóch lat od dostawy (albo sześciu miesięcy w przypadku Zjednoczonego Królestwa) uznawana jest za istniejącą w momencie dostawy i dlatego masz obowiązek naprawić produkt, wymienić go, obniżyć jego cenę lub zwrócić za niego pieniądze. Po upływie tego początkowego okresu możesz wymagać od klienta udowodnienia, że wada istniała już w momencie dostawy. Więcej informacji na temat gwarancji prawnej znajdziesz na stronie przygotowanej przez Komisję Europejską.
Niniejsze zobowiązanie z tytułu gwarancji prawnej stanowi uzupełnienie obowiązku przetwarzania zwrotów klientów zgodnie z Polityką zwrotów Amazon.
Europa | Sprzedaż i gwarancje | Angielski |
Zjednoczone Królestwo | Przyjmowanie zwrotu towaru i zwracanie pieniędzy | Angielski |
Niemcy | Verbraucherportal | Niemiecki |
Francja | Achat à distance: livraison du bien ou exécution de la prestation | Francuski |
Garantie légale de conformité | ||
Włochy | Wytyczne dotyczące gwarancji prawnej | Włoski |
Hiszpania | Derechos básicos de los consumidores | Hiszpański |
Holandia | Holenderska Agencja Przedsiębiorstw — udzielenie gwarancji | Angielski |
Szwecja | ECC Szwecja — Gwarancja prawna w Szwecji | Angielski |
Polska | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości — Gwarancja i rękojmia | Polski |