Opinie o produktach są integralną częścią doświadczenia zakupowego na Amazon. Klienci
korzystają z nich, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, ocenić, czy zaspokoi on
ich potrzeby, i podjąć świadomą decyzję o zakupie. Opinie o produktach pomagają
również sprzedawcom zrozumieć, jakie jest nastawienie klientów do ich produktów,
które funkcje lub aspekty produktu klienci cenią, a które wymagają dopracowania.
Opinie dostarczają sprzedawcom pomysłów na to, jak ulepszać swoje produkty. Aby
opinie o produktach zapewniały te korzyści klientom i sprzedawcom, muszą pozostać
prawdziwym odzwierciedleniem stopnia zadowolenia klientów z produktów.
Na Amazon obowiązuje szereg zasad, których celem jest ochrona autentyczności opinii o
produktach. Sprzedawcy muszą przestrzegać tych zasad i są proszeni o zgłaszanie
wszystkich zauważonych naruszeń. Linki do stron z naszymi zasadami znajdziesz
poniżej. Amazon stosuje zasadę zerowej tolerancji wobec wszelkich naruszeń
dotyczących opinii o produktach. Jeśli wykryjemy jakiekolwiek próby manipulowania
opiniami o produktach, podejmiemy natychmiastowe działania, które mogą obejmować
między innymi:
-
cofnięcie uprawnień do sprzedaży na Amazon
-
usunięcie wszystkich opinii o produkcie i zablokowanie możliwości dalszego
publikowania dotyczących go opinii i ocen
-
trwałe usunięcie produktu z oferty Amazon
-
wystąpienie przeciwko sprzedawcy na drogę prawną
Zapoznaj się uważnie z zasadami Amazon dotyczącymi opinii o
produktach i usuń wszelkie ewentualne naruszenia. Koniecznie poinformuj o tych
zasadach swoich partnerów biznesowych, pracowników i partnerów zewnętrznych, z
którymi współpracujesz (np. agencje reklamowe). Wszelkie naruszenia dokonane przez
Twoich partnerów biznesowych, pracowników lub agencje zewnętrzne mogą skutkować
działaniami wymuszającymi przestrzeganie zasad, nawet jeśli do naruszenia doszło bez
Twojej wiedzy lub zgody.
Zapoznaj się z poniższymi przykładami naruszenia zasad
dotyczących opinii o produktach:
-
Sprzedawca opublikował opinię o własnym produkcie lub produkcie
konkurenta.
-
Sprzedawca zaoferował
osobie trzeciej nagrodę finansową, zniżkę, bezpłatne produkty lub inny
rodzaj wynagrodzenia w zamian za opublikowanie opinii na temat swojego
produktu lub produktu konkurenta. Obejmuje to korzystanie z usług serwisów,
które sprzedają opinie o produktach, witryny internetowe lub grupy w mediach
społecznościowych.
-
Sprzedawca zaoferował zwrot kosztów lub zwrot pieniędzy po napisaniu opinii
przez kupującego (w tym zwrot pieniędzy poza witryną Amazon). Sprzedawca
może próbować kontaktować się z kupującym za pomocą wiadomości na Amazon,
bezpośrednio lub korzystając z innych serwisów, witryn internetowych
lub grup w mediach społecznościowych.
-
Sprzedawca korzysta z usługi innej firmy, która w zamian za opinie oferuje
produkty za darmo lub po obniżonej cenie (np. klub recenzencki, który wymaga
od klientów rejestrowania swoich publicznych profili Amazon, tak aby
sprzedawcy mogli monitorować ich opinie).
-
Członek rodziny lub pracownik sprzedawcy opublikował opinię na temat
produktu sprzedawcy lub produktu konkurenta.
-
Sprzedawca poprosił osobę, która napisała opinię, o jej zmianę lub
usunięcie. W zamian może oferować takiej osobie zwrot kosztów lub inny
rodzaj wynagrodzenia.
-
Sprzedawca przekierowuje negatywne opinie, aby trafiały do niego lub do
innego mechanizmu gromadzenia opinii, podczas gdy opinie pozytywne są
wysyłane do Amazon.
-
Sprzedawca oznaczył pewien produkt jako wariant innego, manipulując w ten
sposób opiniami i agregując je w celu poprawienia oceny wyrażonej w
gwiazdkach.
-
Sprzedawca umieścił w opakowaniu produktu lub opakowaniu wysyłkowym prośbę o
opublikowanie na Amazon pozytywnej opinii o produkcie lub zachętę mającą
nakłonić kupującego do zrobienia tego.
-
Sprzedawca użył konta klienta do napisania lub zmiany opinii o produkcie
swoim lub swojego konkurenta.
Uwaga: Na potrzeby tych zasad określenie „sprzedawca” odnosi się również do
wszystkich pracowników sprzedawcy i jego partnerów zewnętrznych.
Oto lista stron, które szczegółowo opisują nasze zasady dotyczące
opinii o produktach.
Strony dotyczące zasad, które znajdziesz w Seller Central:
Strony z wytycznymi, które
znajdziesz na Amazon: