W Holandii dyrektywa 2012/19/UE została wdrożona w drodze rozporządzenia (ministerialnego) w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego ((Ministeriele) Regeling afgedankte elektrische en el-ektronische aparatuur). Organem nadzorczym ds. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Holandii jest Inspektorat Środowiska i Transportu (Inspectie Leefomgeving en Transport lub ILT).
Zgodnie z holenderskim prawem dystrybutorzy nowego sprzętu elektrycznego i elektronicznego („EEE”) są zobowiązani do odbioru zużytego EEE („WEEE”) od konsumentów według zasady 1 za 1 (tj. za każdy dostarczony nowy produkt EEE dystrybutorzy muszą odebrać jeden produkt WEEE). Sprzedawcy internetowi muszą zorganizować:
Producent odpowiada za finansowanie oddzielnej zbiórki WEEE, który wprowadza do obrotu. Producent może zdecydować się na stworzenie własnego systemu zbiórki WEEE przeznaczonego dla osób prywatnych i gospodarstw domowych lub przystąpić do systemu zbiorowego. Jeżeli producent jest już członkiem odpowiedniego systemu zbiorowego, nie musi się rejestrować w Krajowym Rejestrze WEEE, ponieważ w ramach tego systemu odbywać się będzie rejestracja i raportowanie w imieniu producenta. Producenci, którzy zdecydują się stworzyć własny system zbiórki WEEE, podlegają wpisowi do wyżej wspomnianego rejestru.
Krajowy Rejestr WEEE umożliwia zarządzanie obowiązkami dotyczącymi rejestracji i raportowania określonymi w ramach wdrażania dyrektywy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Holandii. Rejestr finansują producenci urządzeń elektrycznych i żarówek energooszczędnych. Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Obowiązki producenta mają zastosowanie w uzupełnieniu do opisanego powyżej obowiązku odbioru sprzętu przez dystrybutora. Zbiórka i transport WEEE powinny ułatwiać optymalne ponowne wykorzystanie i recykling sprzętu. W WEEE należy minimalizować zawartość substancji niebezpiecznych.
Inne